Curriculum

In Gradinita Daria procesul instructiv-educativ se desfasoara pe baza Curriculum-ului pentru invatamantul Prescolar aprobat prin O.M. nr.5233/ 01.09.2008.

Toate activitatiile au ca baza proiecte anuale desfasurate in proiecte tematice, activitati integrate, proiecte de lectii care au ca finalitate evaluari continue, harti tematice,  colaje si lucrari practice expuse in permanenta si prezentate individual parintilor.

Categoriile de activitati de invatare prezente in Planul de invatamant preprimar sunt :Jocuri si activitati didactice alese,ALA, Activitati pe domenii de invatare/experientiale, ADE si Activitati de dezvoltare personala, ADP.

Copiii odata ajunsi la gradinita, gasesc zone placute si interesante de explorat, numite centre sau arii de stimulare, unde intalnesc o multime de materiale  pregatite, activitati care ii ajuta pe copii sa socializeze in mod progresiv si sa se initieze in cunoasterea lumii fizice si a mediului social.

Dupa sosirea tuturor copiilor, are loc Intalnirea de dimineata cu reale valente socio-comportamentale, precum si comunicarea evenimentului zilei/stirea zilei. Urmeaza  completarea calendarului naturii, conform timpului de afara si li se comunica Mesajul zilei, in stransa legatura cu tema sau proiectul stabilit pe zi/saptamana.

Jocurile si activitatile didactice alese,nu se desfasoara frontal, ci pe grupuri mici, in perechi sau individual, copiii bucurandu-se de mobilitate si de libertatea de optiune.

Alte activitati inserate in Curriculum sunt Rutinele, activitati reper, dupa care se deruleaza intreaga activitate a zilei si Tranzitiile, care constituie liantul dintre activitati, copilul trecand usor de la o activitate la alta, contribuind la integrarea continuturilor din ziua respectiva.

Un spatiu amplu in gradinita il ocupa Activitatile pe domenii de invatare/experientiale,ADE, care sunt activitati integrate sau pe discipline, desfasurate cu copiii in cadrul unor proiecte planificate, in functie de temele mari propuse de Curriculum, precum si de nivelul de varsta , de nevoile si interesele copiilor din grupa. Continuturile acestora trebuie legate de realitatea inconjuratoare si de experienta copilului, combinandu-se contexte ale mai multor componente curriculare.

Domenii experentiale

Domeniul

stiinte

Domeniul

limba si comunicare

Domeniul

om si societate

Domeniul

estetic si creativ

Domeniul

psihomotric

Teme anuale de studiu

Lista teme

Cine sunt/suntem ?

Cand/cum si de ce se intampla ?

Cine si cum planifica/organizeaza o activitate ?

Cum este/a fost si va fi aici pe pamant ?

Cu ce si cum exprimam ceea ce simtim ?

Ce si cum vreau sa fiu ?

Temele anuale de studiu prevazute in Curriculumul pentru Invatamantul prescolar incearca sa acopere continuturile care pot fi abordate cu copiii prescolari intr-un an de studiu, tinand cont atat de particularitatile de varsta ale copiilor, cat si de maiestria si creativitatea cadrelor didactice.

Achizitiile inregistrate pe parcursul derularii activitatilor din gradinita, vor fi vizibile in cunostintele nou-insusite de copii, in deprinderile si atitudinile comportamentale dobandite, in pregatirea lor pentru scoala, acest progres evident fiind o rasplata meritata, atat pentru educatori ,cat si pentru parinti

Obiectivele generale ale educaţiei in Gradinita Daria

Dezvoltarea integrală normală şi deplină a copilului, valorificandu-se potenţialul fizic şi psihic al acestuia, respectandu-se ritmul propriu de dezvoltare al acestuia, nevoile sale afective şi specificul activităţii sale de bază – jocul;

Dezvoltarea capacităţii de a interacţiona cu alţi copii, cu adulţii şi mediul pentru a dobandi cunoştinţe, deprinderi, atitudini şi conduite noi. Încurajarea explorărilor, exerciţiilor, încercărilor şi experimentărilor, ca experienţe autonome de învăţare;

Descoperirea de către fiecare copil a propriei identităţi, a autonomiei şi dezvoltarea unei imagini de sine pozitive;

Sprijinirea copilului în acumularea cunoştinţelor, capacităţilor, deprinderilor şi atitudinilor necesare acestuia la intrarea în şcoală şi pe tot parcursul vieţii.

Dezvoltarea

Dezvoltarea socioemoţională

Copilul pregătit pentru şcoală trebuie să fie:

  • sigur de sine, prietenos, capabil să dezvolte relaţii cu copiii de varsta lui
  • capabil să se concentreze şi să ducă la bun sfarşit o sarcină
  • capabil să comunice stările lui afective: supărare, frustrare, bucurie, satisfacţie
  • capabil să asculte cerinţe şi indicaţii şi să fie atent.

Dobandirea identităţii de sine

Cunoaşterea de sine şi interacţiunea cu ceilalţi, copii şi adulţi

Asumarea responsabilităţii pentru sine şi pentru ceilalţi

Respectarea regulilor şi rutinelor, respectarea celorlalţi şi asumarea iniţiativei

Comportament prosocial

Demonstrarea empatiei, a înţelegerii celorlalţi prin împărtăşire cu ceilalţi

Dezvoltarea fizică

Dobandirea controlului asupra motricităţii grosiere

Mişcarea conştientă şi deliberată a muşchilor mari ai corpului, în special mainile şi picioarele; asigurarea echilibrului şi a stabilităţii, realizarea de alergări, sărituri, sărituri peste obstacole, ocolirea obstacolelor, precum şi mişcări de manipulare, de exemplu aruncări, împingeri, prinderi.

Dobandirea controlului asupra motricităţii fine

Utilizarea şi coordonarea muşchilor mici ai mainii şi folosirea lor cu dexteritate; pe măsură ce se dezvoltă muşchii mici, copiii capătă abilităţi de autoajutorare, de manipulare a obiectelor mici, precum foarfecele şi instrumentele de scris. Motricitatea fină se dezvoltă ulterior celei grosiere.

Dezvoltarea cognitiva

Ascultarea şi vorbirea

Utilizarea limbajului oral pentru a comunica cu ceilalţi, îmbogăţirea vocabularului, dezvoltarea capacităţii de exprimare, înţelegerea mesajelor transmise de ceilalţi, participarea la o conversaţie, utilizarea limbajului pentru soluţionarea situaţiilor. Pe măsură ce copiii învaţă să asculte şi să vorbească, ei capătă autocontrol şi control asupra mediului, interacţionează eficient cu ceilalţi şi pot strange din ce în ce mai multe informaţii.

Citirea şi scrierea

Inţelegerea semnificaţiei limbajului scris, înţelegerea scopului materialelor scrise şi cum se citesc, familiarizarea cu alfabetul, cu literele şi cuvintele scrise. Cand încep să citească, copiii cuceresc o nouă lume a informaţiilor, inclusiv cea a imaginaţiei. Scrierea le dezvoltă memoria, comunicarea şi înţelegerea.

Învăţarea prin soluţionarea problemelor

Copiii observă evenimente în jurul lor, fac predicţii, testează soluţii posibile, învăţarea trece dincolo de observarea faptelor. A cunoaşte cum pot fi folosite cunoştinţele dobandite ajută la o continuă învăţare.

Dezvoltarea gîndirii logice

Copiii colectează informaţii referitoare la obiectele din mediu şi relaţiile dintre ele prin comparare, clasificare, seriere, numărare, măsurare şi prin identificarea de scheme şi modele.

Exprimarea simbolică

Copiii utilizează obiecte în moduri diferite, le dă nume diferite astfel că o ceaşcă poate deveni un telefon sau o linguriţă un avion; el joacă rolul mamei sau al unui pompier, redă lumea prin desene sau afişe, realizează un grafic al schimbărilor vremii într-o săptămană sau lună, sau un desen cu întamplările unui personaj dintr-o poveste. Aceste reprezentări şi simboluri permit copiilor să evadeze din realitatea adevărată şi le stimulează imaginaţia şi capacitatea de a explora idei abstracte.

Live Chat